• Luke Ford
  • Guy Pearce
Distributør
  • Sony Pictures Classics

Anmeldelse: Animal Kingdom

af David Bjerre

Den 17-årige Josh (James Frecheville) mister sin mor til en overdosis og må flytte ind hos sin mormor (Jacki Weaver), som han ikke har set i mange år. Her går det op for ham, at hans mor rent faktisk har forsøgt at beskytte ham mod resten af familien, der ganske enkelt er røvere og narkohandlere. De bliver i øvrigt styret med hård hånd af selvsamme mormor. Ikke nok med det, men familien er under hård belejring fra en gruppe narkobetjente, der er begyndt at køre deres eget show, og de bliver efterforsket af en mere retskaffen betjent (Guy Pierce).

Animal Kingdom kunne beskrives som en australsk Goodfellas. Vi bliver ledt ind i denne mørke gangster verden af en ung, naiv fyr, der ikke har noget anelse om hvad han er på vej ud i. Til forskel fra Goodfellas romantiserer denne film dog ikke miljøet. Snarere tværtimod. De her personer er stort set alle sammen ødelagte, på den ene eller den anden måde. Når vi møder familien står den på kanten af afgrunden, tæt på at få det sidste skub. Der er en intens, truende stemning i filmen, der er temmelig ubehagelig, men også ret effektiv.

Animal Kingdom er dog ikke uden sine problemer. De udspringer hovedsageligt fra vores hovedperson. Josh er en mut, uengageret karakter, der tilbringer det meste af filmen med at kigge ned i jorden. Jeg lærer aldrig at forstå fascinationen af at lade hovedpersonen i en film være den mest passive person på holdet (se film som The War Zone, eller The Boat That Rocked). Fordi Josh karakteren er så svag fungerer hans kærlighedshistorie heller ikke. Undervejs møder han en ung pige, der naturligvis intet ved om hans familien. Forholdet med hende skal danne basis for en af filmens store konflikter, men stemningen når aldrig rigtig op på kogepunktet fordi Josh bare sidder og mugger i hjørnet. Ydermere står og falder hele filmens 3. akt med at Josh træder i karakter, men skuespilleren James Frecheville får aldrig brudt sin sten-facade, så filmen ender ganske enkelt med at løbe ud i sandet. Det er synd, for den første halvanden time ville have været den perfekte opbygning, hvis bare den sidste halve time havde givet os det spark, der bliver lagt op til.

Jacki Weaver leverer dog en solid præstation hele vejen igennem, som familiens overhoved.

The Buzz

Filmen har været en stor succes i hjemlandet, og i flere måneder har der været Buzz på Jacki Weaver, som Bedste Kvindelige Birolle. Filmen er nok for lille til at dukke op i andre kategorier, og den har egentlig heller ikke fortjent det.

Tilbage til 2010 oversigten
Tilbage til forsiden