• Vanessa Redgrave
  • David Thewlis
Distributør
  • Sony Pictures Releasing

Anmeldelse: Anonymous

af David Bjerre

Åbningsscenen i Anonymous er den bedste scene nogensinde i en Roland Emmerich film. En smule overraskende, for at sige det mildt, men en positiv overraskelse, så jeg vil ikke ødelægge den for nogen her. Men dette leder os videre til det første spørgsmål vi må stille i forbindelse med denne film: Hvorfor i alverden vil Roland Emmerich, af alle mennesker, fortælle sådan en historie her? Hvorfor laver manden, der er kendt for store larmende action film om jordens undergang og det der er værre, et lille historisk drama om Shakespeare? Jeg må blankt indrømme, at jeg ikke rigtigt har noget svar.

Omdrejningspunktet for filmen er teorien om, at William Shakespeare slet ikke skrev alle de stykker han tog æren for. Der er mange teorier om den rigtige ophavsmand, eller mænd, men denne film fokuserer på én bestemt. Ideen om at alle Shakespeares værker i virkeligheden var skrevet af Edward de Vere, den 17. Jarl af Oxford. Grunden til, at han producerede alt dette materiale, men endte med at give Shakespeare æren for det, er en del af det mysterium filmen vil afdække. Filmen kaster sig samtidigt ud i masser af royale intriger og skumle planer, for Edward de Vere - og dermed Shakespeare - levede i en eksplosiv tid, hvor ondsindede kræfter forsøgte at vriste tronen fra Elizabeth I.

Jeg må indrømme, at det var svært at følge med i alle intrigerne til at starte med. En forfærdelig masse navne, tilhørende en forfærdelig masse fint klædte folk, suser gennem filmen, men hvis man bare holder tungen lige i munden, så går der ikke lang tid før det bliver tydeligt, hvem der er de gode og hvem der er de onde.

Det store spørgsmål er naturligvis om historien er sand. Det er samtidigt også det mest irrelevante spørgsmål, for det korte og lange er, at det her er bare en intens og spændende thriller! Det er ikke særligt vigtigt om den er sand. Det stemningsfulde periode portræt er i sig selv ret fascinerende og det er sjovt at se en version af Shakespeare, der ikke holder sig til de sædvanlige klicheer. Her vælter Billy S sig rundt i kvinder og sprut! Han bliver præsenteret som en talentløs, anstrengende nar. Hvis vi var i moderne tid ville han være Paradise Hotel deltager. Filmens hjerte er heldigvis Edward de Vere, spillet afdæmpet med en smuk blanding af autoritet og kunstnersjæl af Rhys Ifans, Han må se frustreret til mens den tryllebundne pøbel sluger alle stykkerne råt og efterfølgende hylder den forkerte.

For at kunne skabe filmen på et acceptabelt budget, har Emmerich haft gang i de helt store digitale effekter. Hele London anno 1600-tallet er genskabt, så hver gang vi ser mere end en husmur eller en busk, så er det med stor sandsynlighed lavet med digitale effekter. Det er virkeligt flot, men også ret nemt at gennemskue. Det gør dog ikke så meget, for filmen er ikke afhængige af disse effekter til at fortælle sin historie, blot bygge sin scene. Og hvilken scene det er!

For en "casual" Shakespeare nørd, som undertegnede, der til enhver tid ville smække The Day After Tomorrow på, bare for at hygge lidt, er Anonymous en fabelagtig, om end usædvanlig, Roland Emmerich film. Måske oven i købet hans bedste. Et endeløst fascinerende, fejende flot tankespind, der bare giver én lyst til at kaste sig over den nærmeste historiske film, bare for at få endnu et skud periode eventyr.

Hvis så bare en eller anden fornem, støvet instruktør have lavet filmen, så kunne det være Anonymous havde fået den ros den fortjener. Måske skulle Roland Emmerich også have sat et andet navn på sit værk?

Nomineringer

Tilbage til 2011 oversigten
Tilbage til forsiden